onsdag 18 november 2009

Kaffe

Jag gjorde, tillsammans med sälen, ett tappert försök att sluta dricka kaffe.
Jag har ju inte varit någon storkonsument egentligen, sällan mer än en kopp om dagen och ofta mindre än så.

Efter en veckas huvudvärk och omänsklig trötthet sket jag i det, och drack en kopp.
Och kom fram till att kaffe är fyllt av magi.
Efter min kopp tog jag tag i saker, jag diskade och städade köket, tvättade två maskiner och hängde tvätt, lagade fantastisk mat, diskade igen, skurade badkaret och klarade upp kanske 15% av återstående lägenhetspyssel.

Innan min kopp övervägde jag att gå och lägga mig för natten kl 17.

Må hända att man kanske ska skaffa energi på andra sätt än via knark, om man nu bryr sig om sin kropp, men jag känner att just nu krävs det knark för att kunna påbörja något.



20 kommentarer:

Sara sa...

det kallas koffein, och du är uppenbarligen beroende :P

elsuli sa...

Varför sluta dricka kaffe, egentligen? Jag förstår om någon vill sluta röka pga hälsoeffekterna. Men kaffe, seriöst? Det är jättegott, mysigt, uppiggande, en del av vårt sociala mönster och jättegott. Go kaffe! :)
Fördelar > nackdelar, helt enkelt.

Öronräv sa...

elsuli: jag fick för mig att det var bra, eftersom att jag fick problem med att somna om jag råkade dricka det för sent.
Och då jag inte riktigt hade insett vilka konsekvenser det skulle ha så tänkte jag att man lika gärna kan byta ut sin kaffe-rutin mot en te-rutin (som jag av någon anledning kan dricka flera liter av om kvällarna och somna ändå).

Men te visade sig vara futile.

Mr. Hobbs sa...

Jag känner mig som en missbrukare när det gäller koffein. Jag håller helt med AA där ett av stegen är att erkänna att man är maktlös över sitt beroende. Skillnaden är att AA-människor ber om hjälp medan jag inte har några som helst avsikter att sluta med mitt knark.

Huvudvärken är det värsta däremot, det är verkligen en ostoppbar kraft.

PrimusCasus sa...

Köp en sol, det är väteminbrist du lider av.

Öronräv sa...

a.k.a vinterläge

PrimusCasus sa...

Lite ljus i vintermörkret ...

http://moviesfoundonline.com/star_wars_holiday_special.php

Öronräv sa...

PrimusCasus: Jag är väldigt glad över att jag inte sett den där.

Men nu är jag rätt nyfiken, vem är du?

PrimusCasus sa...

20 frågor via gmail som helgnöje?

Öronräv sa...

Roger.

1. känner jag dig?

PrimusCasus sa...

Ja

Öronräv sa...

2. har jag känt dig längre än tre år?

PrimusCasos sa...

Jo

Öronräv sa...

3. har jag känt dig längre än 6 år?

PrimusCasus sa...

Yes

Öronräv sa...

4. är vi släkt?

PrimusCasus sa...

Jomen

Öronräv sa...

Uuuuuuäääää en släkting!

5. är du min morbror?

Jonas sa...

Jag trodde du skulle behöva sju ...

Öronräv sa...

Det trodde jag med, jag hade planerat två års-frågor till